7 Haziran 2010 Pazartesi

KURALLI SAYILARDAN KURALLI ŞEKİLLERE

Sayı örüntülerindeki ilişkinin harflerle belirtildiği ifadeler özel cebirsel ifadedir. n harfi verilen örüntüdeki sayıların sırasını veya yerini belirten bir işaret, sembol veya notasyondur.Bu yüzden ‘n’ örüntünün n. sayısı, temsilci sayısı veya genel sayısı olarak adlandırılır.Bu harf bir değişkendir.

Örüntünün kuralı bulunurken adım sayısının ve her adımda kullanılan malzeme sayısının daha kolay görünmesini sağlamak amacıyla tablo oluşturulması uygundur.

Örüntünün ilişkisi değişik biçimlerde bulunabilir ve farklı gösterimlerle ifade edilebilir.Bu ilişkiler tek işlem içeren cebirsel ifadeler (n+1, n-2, 3n vb.) olmalıdır.



Örnek: 3,6,9,12… sayı örüntüsüne göre ;Örüntünün 5 ve 6. adımlarında ki sayıları bulalım.
Örüntüyü incelediğimizde her bir adımda ki sayının , adım sayısının 3 katına eşit olduğu görülmektedir.Buna göre ;

5. Adımda ki sayı 3.5=15

6.Adımda ki sayı 3.6=18 olacaktır.



Örnek: 2 , 4 , 6 , 8 … örüntüsüne karşılık gelen cebirsel ifadeyi yazalım.

Cebirsel ifade : 2n ‘dir. Çünkü 2’nin katlarıdır.



Örnek: 3 , 7 , 11 , 15 sayı örüntüsünde karşılık gelen cebirsel ifadeyi değişken kullanarak yazalım.
Cebirsel ifade : ‘4n-1’



Örnek: 0 , 3 , 6 , 9 … örüntüsüne karşılık gelen cebirsel ifadeyi bulalım.

A) 3n B)n+3 C) 6n-3 D) 3n-3


Böyle sorularda verilen sayıların cebirsel ifadesi bulunur. Bulunamazsa eğer örüntüdeki adım sayıları yani 1.adımın 1'i, ikinci adımın 2'si, üçüncü adımın 3'ü şıklarda verilen cebirsel ifadede ‘n’ (yani bilinmeyen) yerine konularak örüntü sağlanmaya çalışılır.Bu şekilde sorular çözülür.Cevap ‘’3n-3’’ olarak yazılır .

1.adım n=1 için 3.1-3=0

2.adım n=2 için 3.2-3=3

3.adım n=3 için 3.3-3=6

....

Yani ‘D’ şıkkı .

0 yorum:

Yorum Gönder